Nu på senare år har jag fått en helt annan syn på det, nu har jag stannat upp och verkligen känt efter och insett hur viktig kosten och träningen är för mig och mitt välmående. Jag gick upp mycket i vikt under min första graviditet 1998 och jag blev aldrig av med mina graviditetskilo innan jag blev gravid igen med barn nummer två år 2000. Kan egentligen inte säga att jag brydde mig så mycket om det heller just då utan trivdes nog rätt bra med att vara lite smårund i min roll som mamma. Lite övervikt var ju faktiskt okej för jag hade ju fått barn???.. Det var så jag tyckte då…. Fika och sötsaker tillhörde min vardag, rökning likaså, som jag bara höll upp med under graviditet och amning…

En dag kände jag att jag nog måste försöka bli av med några kilon och bestämde mig för att testa viktväktarna.. Jag och min vän Sara som också hade fått barn ungefär samtidigt, skrev in oss och körde på bra med maten och räknade points. Jag tappade rätt många kilo när jag la om kosten. Kosten bestod av lite fett och mer kolhydrater, alltså en lågfettskost. En potatis, en points, två potatis eller fler gav två points… Det höll ett tag och sen var jag snart tillbaka i min lilla bubbla som en mullig småbarnsförälder där kaffebrödet eller mockatårtbakelsen var en vardag. Barnen satte jag alltid på första stolen och dom gick alltid i första hand såklart, min egna hälsa var det ju inte så noga med. Jag gick upp i vikt och jag testade efter ett tag någon annan diet som visst skulle vara bra, men jag blev aldrig riktigt av med mitt sötsug. Jag jojobantade och pendlade upp och ner i vikt och hittade aldrig någon bra balans. GI metoden blev nästa val av diet och det passade mig bättre eftersom det var lättare att hålla sig till. Jag började äntligen hitta ett ”tänk” kring kosten som passade för mig. Här valde jag bort vitt mjöl, socker, pasta och bröd. Jag valde livsmedel med lågt GI och potatis uteslöt jag mer eller mindre helt. Valde rött vin framför vitt och öl innehöll för mycket kolhydrater, så skulle jag dricka öl så var det Spendrups Bright som gällde för det innehåller bara hälften så mycket kolhydrater… Rött vin innehåller ju dessutom mycket antioxidanter och hjälper till att sänka GI-värdet på kommande måltid, de va ju jättebra…. Så här levde jag ända fram till jag fick barn nummer fyra, hade ingen direkt övervikt men var inte heller helt i form och var inte nöjd över mig själv och min kropp…..

Det var här jag vaknade och insåg att så här vill jag inte ha det. Det var först här jag verkligen insåg att jag hade ett begär av socker, jag gjorde allt för att få någonting som smakade sött. Jag ville vara en pigg och stark mamma och orka med livet som fyrabarnsmamma, som då dessutom var mycket själv med barnen och det sköter sig verkligen inte sig självt med fyra barn. Så då vill det till att man har energi! Då var mina barn 12 år, 9 år, 1,5 år och en som precis var nyfödd. Här hade jag slutat röka helt och hade varit rökfri i två år och var väldigt sparsam med alkoholen. Jag började med LCHF (low carb, high fat) för att få snabba resultat av min förändring. Uteslöt kolhydrater helt för att inte trigga sötsuget, uteslöt alla under jord växande grönsaker, frukt, socker, bröd, vitt mjöl, vilket var perfekt för mig som brottades med ett sockerberoende.

När min lilla bebis, Melina, var sju veckor gammal tog jag tag i min träning igen. Började gå på spinning för att sedan jobba mig framåt och idag ser jag glädjen i dom flesta typer av träning som ger mig den där lilla kicken… Jag fick ny energi, blev starkare och orkade mer, vilket gjorde att jag också blev en gladare och bättre mamma. När kilona började släppa från kroppen började jag t o m att känna mig stolt. Stolt över att ha fått fyra, fina friska barn och att jag dessutom började komma i form. Jag fattade tycke för TRX – träning, utbildade mig till instruktör, startade upp med gruppträning för våra medlemmar i vår idrottsklubb VAIS och fick bra gensvar från medlemmarna.

Efter detta var det dags för barn nummer fem och även under denna graviditeten tappade jag fotfästet. Jag ramlade mer eller mindre tillbaka i gamla vanor men försökte ändå att tänka lite på vad jag stoppade i mig, men träningen kom jag ifrån nästintill helt… Dexter föddes och jag kände att jag rätt snabbt var på banan igen, jag ville komma igång och satsade stenhårt, strikt kost, hård träning, ofta ett par pass om dagen. Någon fika och sötsaker fanns inte på världskartan. När Dexter var nästan två år, hösten 2014 var jag i mitt livs bästa form någonsin! Jag gick hos kostrådgivare Anders Lundgren och fick råd och som gav sjukt bra resultat. Idag tycker jag att det är en rolig grej, kul att ha testat att äta efter ett strikt kostschema för att få så bra resultat utav träningen som möjligt. Nu känns inte den nivån livsviktig för mig, men jag är en erfarenhet rikare.

Idag är det viktigast för mig att ha hittat en balans. En balans mellan kost, träning och återhämtning. Att veta vad jag ska välja för livsmedel, livsmedel som jag mår bra av. Socker och kolhydrater vet jag att jag inte mår bra av så det ska jag helst utesluta eller vara väldigt försiktig med. Samma sak är det med alkohol, det har jag fått nog av och uteslutit helt ur mitt liv, för det gynnar mig inte något.

blog1-compressor

Träning

Träning och bra mat mår jag bra av och att hålla kroppen i någorlunda trim, DET gynnar mig och gör mig glad och till en bättre mamma. Funktionell träning, löpning, TRX, spinning, MTB och styrketräning är några av dom träningsformer jag gillar mest. Något som jag gärna pratar om och vill lära mig mer av är kost, träning, välmående och hälsa, därav mitt val av utbildning. Att idag få ha möjligheten att kunna hjälpa andra att må bra samt att hitta en väg som som passar för dom är en stor del av mitt liv. Samtidigt vill jag också vill vara en förebild för mina barn och att dom ska få lära sig från början vad som är bra och mindre bra val av livsmedel. Jag vill inte att dom ska behöva jobba och kämpa emot sockersuget som faktiskt jag har fått göra under lång tid. Det är när barnen är små som man lägger grunden för deras val senare i livet och att hitta allt det dolda sockret som idag finns i våra livsmedel är inte alltid det lättaste..